گونه های مهم فراورده‌های شیشه‌ای

شیشه جام
این گونه شیشه ، برای استفاده در پنجره ، قاب عکس و غیره مهیا می‌شود و د سطح کاملا صاف دارد. در بخش تولید با رد شدن خمیر شیشه میان دو غلطک صاف افقی ، عمودی و یا رد شدن از روی قلع مذاب به دستگاه برش و کوره پخت حرکت می کند.

انواع بطری
برای مهیا نمودن بطری ، خمیر شیشه را از بالای ماشین قالب‌زنی به وسیله قیچی مخصوص به صورت لقمه‌هایی شکل می دهیم، به بخش های قالب‌زنی وارد می‌کنند و از پایین ، هوا در آن می‌وزند تا حالت مطلوب پیدا کند. برای مهیا کردن گونه های مختلف لیوان ، استکان ، لوله چراغ نفتی و فانوس ، مانند مهیا کردن بطریکار می کنند، ولی بجای دمیدن هوا ، از قالب ویژه بکاربرده می شود.

شیشه‌های ایمنی بدون تلق
این گونه شیشه‌ها برای استفاده در ویترینها و شیشه‌های عقب و کناری خودرو تولید شده و پس از مراحل برش و شکل‌دهی ، در پرسهای مخصوص ، آنها را در کوره الکتریکی تا °۶۵۰C گرم کردن ، یک دفعه به شکل ناگهانی سرد می‌کنند تا بر اثر تبلور جزئی ، بر مقاومت آنها اضافه شود.

شیشه ضد گلوله
این گونه شیشه شامل 4 لایه ۶ میلی‌متری و دو لایه تلق با ضخامت می باشد. در هر مورد ، در آغاز از راه وصل کردن به خلاء ، هوای میان لایه‌‌ها را خارج می کنند ، ضخامت شیشه و تلق را به هم وصل و بعد تحت فشار ۱۳ اتمسفر در دمای °۱۲۰C ، به اندازه سه ساعت نگه می‌دارند تا لایه‌ها کاملا به همدیگر بچسبند.

الیاف شیشه‌ای
این گونه الیاف، با رد شدن خمیر شیشه از منافذ باریک یک بخش غربال مانند ، مهیا شده و از این گونه الیاف ، در مهیا نمودن پارچه ، پتو و لحاف و عایق‌بندی دستگاه‌های حرارتی و برودتی و عایق الکتریکی ، صحافی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.