سکوریت کردن مجموعه کار های عملیات حرارتی است که روی شیشه های ساختانی انجام می شود. این مجموعه کار ها را می‌ شود روی شیشه‌های رنگی، رفلکتیو، چاپ شده و لعاب خورده هم انجام دهیم.

این گونه شیشه که محصولی از شیشه پنجره، رنگی، رفلکس دار، چاپ شده و یا لاکی می باشد.

مجموعه کار های سکوریت کردن شیشه
عملیات حرارتی: عملیات حرارتی از گرم کردن یکسان جام شیشه تا دمای نرمی شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) می باشد. شیشه ی گرم شده با استفاده از هوای سرد به هر دو سطح شیشه با سرعت سرد خواهد شد. در این مجموعه کارهاشیشه را تا بخش نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس با سرعت زیاد به دو طرف شیشه هوای بسیار خنک وزیده خواهد شد.
در قسمت سرد سازی شیشه، بخش های بیرونی آن با سعت از لایه‌های داخلی خنک می‌گردند که این کار سبب مقاومت شیشه می‌ شود.
در جریان سرد شدن، سطح های شیشه با سرعت تر از مرکز آن سرد می شود که سبب به وجود آمدن تنش‌های دائمی و در نتیجه آخراستحکام شیشه می‌ شود.

کوره‌های حرارتی هم به دو شکل کانوکشن و المنتال هستند. کوره‌های المنتال کوره‌های هستند که گرما با المنت به شیشه القا می‌ شود. کوره‌های کانوکشن به نسبت گرانتر از المنتال می باشند اما به خاطر انتقال گرما به وسیله گرمای هوا ی درون کوره سکوریت یکدست‌تر و بهتری به دست می آید.

خوبی های استفاده از شیشه سکوریت
مقایسه کردن با شیشه خام با ضخامت‌های مشابه، شیشه سکوریت در برابر شکستگی مقاومت بیشتری خواهد داشت، به گونه ای که که می شود گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵برابر می‌ شود.

شکست شیشه، شیشه سکوریت به قسمت های کوچک و لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که توانایی برش نخواهند داشت. این کار خطر صدمه را کاهش می دهد.

موارد استفاده از شیشه سکورت:
ش در جاییکه که استحکام، مقاومت در برابر حرارت و ایمنی مورد نظر باشد قابل استفاده است. اغلب شیشه سکوریت در صنعت خودرو سازی برای مقابله از خورد شدن شیشه به بخش های بزرگ از شیشه سکوریت در سمت‌ها و عقب خودرو استفاده می شود.

در جلو از شیشه لمینیت استفاده می‌گرد زیرا در هنگام ضربه خورد و شکسته نمیشود.

وقتی که پارامترهایی مانند مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت پیدا می‌کنند، شیشه مقاوم‌سازی شده (سکوریت) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ساده ترین مورد استفاده این شیشه بخاطر اینکه بعد از شکست، بشکل قطعات ریز در می‌آید درصنعت اتومبیل برای شیشه‌های جانبی و عقب بکار برده می شود‌ (برای شیشه جلو در عوض از شیشه لمینیت که هنگام شکست جدا نمی‌شود استفاده می‌گردد)

در لوازم خانگی با بکارگیری از ماشین آلاتی مانند سی ان سی‌ها و برش‌های تمام اتومات – دستگاهای واترجت – دستگاهای تراش با توانایی تنظیم هر گونه برداشت – دستگاهای چاپ تمام اتوماتیک – کوره‌هایی از نوع کانوکشن – و غیره می‌ شود انواع شیشه‌های هود مدل دار با هر نوع برش مثل پنل و بدنه– سینک‌های شیشه‌ای با مدل های کار شده بر روی شیشه – اجاق گاز رومیزی و فر توکار و یخچال – شیشه‌های تزیینی را تولید کرد.

در ساختمان سازی شیشه سکوریت برای ساختمان های بدون قاب مثل در ورودی و یا هر بخشی که احتمال آسیب زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده می باشد.

شیشه سکوریت توانایی برش و یا شکل دهی را نخواهد داشت. همه ی مجموعه کار های مانند برش، سوراخ کردن و… باید پیش از سکوریت کردن شیشه انجام شود.