سرچشمه پیدایش شیشه رنگی و تغییر و تحولات

تولید شیشه در باستان
تولیداولین شیشه های رنگی برای زمان های خیلی قدیم می باشد. هم مصری ها و هم رومی ها در تولید وسیله های شیشه ای رنگی فعال بوده اند. تولید شیشه در منطقه فنیقیه با مرکز اصلی شهرهای صیدا، تایر و آنتونیو انجام می شده است. موزه بریتانیا دو نمونه از بهترین قطعات شیشه ای رومی را در خود جای داده. یکی از آن ها جام لایکورگوس، که به رنگ تیره می باشد، اما با گذشت نور از آن به رنگ قرمز یل به بنفش دیده خواهد شد. ودومی گلدان پورتلند که دارای رنگ آبی گرگ و میش می باشد.

 

گلدان پورتلند


گلدان پورتلند

جام لایکورگوس


جام لایکورگوس
به کارگیریری متداول از شیشه در بناها
اثر شیشه رنگی (استیند گلاس) در کلیساهای بریتانیا را می شود از ابتدا قرن هفتم پیدا کرد. اولین ارجاع کشف شده در ۶۷۵ بعد از میلاد، هنگامی بود که(برای ساختن) بنتیکت بیسکوپ (Benedict Biscop) کارگرانی را از فرانسه به بریتانیا آورده تا پنجره های کلیسای سنت پتر( St Peter. این صومعه توسط بیسکوپ در مونکورموث (Monkwearmouth ) در حال ساخته شدن بوده.100ها عدد شیشه رنگی و سرب که مرتبط به آخرای قرن هفتم هستند در این مکان کشف شده اند.

نمونه موردی:
کلیسای سنت پیتر. انگلستان


کلیسای سنت پیتر. انگلستان

شیشه در خاورمیانه
در درازای حکومت های اسلامی، صنایع ساخت شیشه در شهرهای راغا، حلب و دمشق وجود داشته است. مهمترین تولید این عصر، شیشه خیلی شفاف و شیشه طلایی بوده است. ساخت شیشه رنگی در جنوب غربی آسیا تا قرن هشتم وجود داشته ادامه یافته است و در آن دوران جابر بن حیان، در کتاب الدوره المکنونات، نسخه هایی برای ساخت شیشه های رنگی و همین طور راه های برش شیشه را توصیف کرد.