شيشه هوشمند چيست؟ – كاربرد شيشه هوشمند

يكي از زيبا ترين و كاربردي ترين مصالح ساختماني، شيشه مي باشد. شيشه ها كه از زمان هاي گذشته مورد استفاده انسان ها بوده اند، امروزه با پيشرفت تكنولوژي تنوع بسياري پيدا كرده اند. يكي از خاص ترين انواع شيشه ها، شيشه هوشمند مي باشد كه در ادامه مطلب به توضيح بيشتر در مورد آن خواهيم پرداخت:

  • شيشه هوشمند چيست؟
  • ويژگي شيشه هاي هوشمند
  • كاربرد شيشه هوشمند
  • دكوراسيون شيشه اي
  • درب و پنجره ساختمان
  • كاربرد امنيتي شيشه هوشمند
  • ايجاد حريم شخصي با شيشه هوشمند
  • كاربرد شيشه هوشمند در تبليغات
  • كاربرد آموزشي شيشه هوشمند
    شيشه هاي معمولي يا خام، به دليل مقاومت و استحكام كم، محدوديت هاي زيادي در استفاده دارند. اين مسئله سبب شده است تا با پيشرفت تكنولوژي، انسان به ساخت شيشه هاي مقاوم تر و كاربردي تر فكر كند. امروزه با توسعه فرايند ساخت شيشه و فعاليت هاي مربوط به آن مانند شيشه بري، فناوري هاي جالب و هيجان انگيزي براي ساخت شيشه استفاده مي شود.
شیشه هوشمند اسمارت گلس تهران

شیشه هوشمند اسمارت گلس تهران

شيشه هوشمند چيست؟

پنجره هايي را تصور كنيد كه با توجه به ميزان تابش نور خورشيد، تيره و يا روشن تر شده و از اين طريق در مصرف انرژي صرفه جويي مي كنند. به طور مثال در فصل هاي گرم سال، مات شده و از ورود نور خورشيد به داخل و گرم تر شدن فضا جلوگيري مي كنند. همينطور در فصل هاي پاييز و زمستان به بالاترين ميزان شفافيت رسيده تا تمامي انرژي نور خورشيد را به داخل منتقل كنند.

شيشه هاي هوشمند اين امكان را براي شما فراهم مي كنند. سطح شيشه هاي هوشمند هنگام توليد در كارخانه با استفاده از يك لايه اشعه ماورا بنفش پوشانده مي شود. وجود اين لايه باعث مي شود تا بتوان از شيشه در صورت نياز براي نمايش دادن ويديو ها و تصاوير نيز استفاده كرد. شيشه هاي هوشمند اين قابليت را دارند كه با استفاده از جريان برق حالت مات و يا شفاف پيدا كنند، به همين دليل گاهي اوقات به شيشه هاي هوشمند، شيشه تغيير پذير نيز گفته مي شود.

ويژگي شيشه هاي هوشمند

شيشه هاي هوشمند داراي ويژگي و قابليت هاي منحصر به فرد زيادي مي باشند كه باعث كاربردي شدن اين شيشه مدرن شده است. در ادامه به بررسي چند مورد از مهم ترين ويژگي شيشه هاي هوشمند مي پردازيم:

  • امكان تنظيم ميزان شفافيت شيشه
  • جلوگيري از وارد شدن اشعه هاي مضر نور خورشيد
  • عايق بودن در برابر عبور صدا و حرارت
  • ايمني و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • هزينه مناسب و نگهداري ارزان
  • امكان استفاده به عنوان پنل تبليغاتي، صفحه نمايش، پارتيشن و …

كاربرد شيشه هوشمند

(از کاربرد شیشه هوشمند بیشتر بخوانید)

با توجه به ويژگي هايي كه براي شيشه هوشمند ذكر شد، حتما مي توانيد حدس بزنيد كاربرد اين شيشه چقدر مي تواند گسترده باشد. شيشه هاي هوشمند علاوه بر اينكه مي توانند در مديريت مصرف انرژي بسيار مفيد باشند، در فراهم كردن شرايط زندگي مدرن و راحت نيز كمك كننده خواهند بود. در ساخت شيشه هاي هوشمند از چهار تكنولوژي الكتروكروميك، كريستال مايع، ذره هاي معلق و مواد ترموديناميك استفاده مي شود. در ادامه به بررسي چند مورد از كاربرد هاي شيشه هوشمند خواهيم پرداخت:

دكوراسيون شيشه اي

يكي از كاربردهاي شيشه هوشمند در ساخت دكوراسيون داخلي خانه مي باشد. به طور مثال براي ساخت ديوار حمام و اتاق ها مي توان از اين نوع شيشه استفاده كرد تا علاوه بر ايجاد يك دكوراسيون شيشه اي و زيبا، بتوانيد با تغيير دادن حالت شيشه از شفاف به مات، حريم شخصي خود را نيز حفظ كنيد. علاوه بر منازل مسكوني، در بسياري از شركت ها و ادارات، از شيشه هاي هوشمند براي جداسازي فضا استفاده مي شود. با شيشه هوشمند مي توان در زمان دلخواه شيشه ها را مات كرده و محيط كاملا خصوصي ايجاد كرد و يا در مواقع نياز با شفاف كردن شيشه بر عملكرد كاركنان نظارت داشت.

درب و پنجره ساختمان

همانطور كه گفته شد يكي ديگر كاربرد هاي شيشه هوشمند در ساخت پنجره و درب شيشه اي ساختمان ها مي باشد. با توجه به ويژگي عايق بودن در برابر حرارت و صوت شيشه هاي هوشمند، استفاده از اين شيشه ها در ساخت ساختمان ها بسيار مناسب است. و به دليل اينكه ميزان شفافيت شيشه هاي هوشمند را مي توان تغيير داد، ايجاد حريم خصوصي را به راحتي ميسر مي كند.

كاربرد امنيتي شيشه هوشمند

يكي ديگر از مكان هايي كه شيشه هوشمند در آن بسيار كاربرد دارد، محيط هايي است كه اشياي قيمتي در آن نگهداري مي شوند. موزه ها، صرافي ها، طلا و جواهر فروشي ها از جمله اين مكان ها هستند. با استفاده از شيشه هوشمند در چنين محل هايي مي توان هر زمان كه نياز بود به دلايل امنيتي با مات كردن شيشه، اشيا را پنهان كرد. همچنين به دليل عايق بودن شيشه هوشمند در برابر اشعه UV، نور آفتاب نمي تواند به اشيايي كه در پشت شيشه هوشمند قرار گرفته اند آسيب برساند.

ايجاد حريم شخصي با شيشه هوشمند

استفاده از شيشه هاي هوشمند در محل هايي كه احتياج به نصب پرده مي باشد نيز گزينه بسيار مناسبي خواهد بود. به طور مثال در اتاق هاي مخصوص جراحي و يا محل استراحت بيماران مي توان از شيشه هوشمند استفاده كرد تا علاوه بر اينكه حريم شخصي بيمار و پزشكان در نظر گرفته مي شود، مشكلات بهداشتي مربوط به نصب پرده و پوشش نيز حل شود.

ايجاد حريم شخصي با شيشه هوشمند

كاربرد شيشه هوشمند در تبليغات

به دليل اينكه امكان پخش ويديو و تصاوير بر روي شيشه هاي هوشمند وجود دارد، از آن ها مي توان در مراكز تجاري بزرگ استفاده كرد تا در مواقع نياز شيشه به عنوان نمايش دهنده تبليغات به كاربرده شود. همچنين با نصب شيشه هاي هوشمند در فروشگاه ها و مراكز تجاري مي توان ديد و نظارت بهتري بر قسمت هاي مختلف داشت.

كار برد آموزشي شيشه هوشمند

از شيشه هاي هوشمند مي توان در مكان هاي آموزشي مانند دانشگاه ها استفاده كرد، زيرا برخي از انواع اين شيشه ها داراي صفحه لمسي و يا اصطلاحا تاچ اسكرين مي باشند كه مي توان براي ارائه مطالب و كنفرانس هاي علمي، بسيار كاربردي باشد. همچنين از حالت مات اين شيشه مي توان به عنوان وايت برد نيز استفاده كرد.